En blogg från Högskolan i Borås

tisdag 31 mars 2009

Chatta dig till ett bra jobb!



Funderar du över till framtida yrkesval? Kl. 10:00-12:30 på fredag kommer du att kunna få tips på hur du får jobbet du vill ha. Då har du som slutar skolan i vår möjlighet att chatta med mig. Snart är det dags att anmäla sig till kurser och program på universitet och högskolor. Jag kommer att kunna svara på frågor och ge tips på vad du ska tänka på när du funderar över framtida yrkesval. Min kompetens kring bl.a. behörighetskrav osv. är dock inte den samma som en studievägledare men kan vägleda mot framtida arbetsliv. Det kommer att ställas krav på unga vuxna i framtiden och jag skall försöka vägleda i djungeln av möjligheter, val och krav kopplat till framtida arbetsliv.
Det är första gången jag testar detta så det skall bli spännande och se hur det funkar. Det ska verkligen bli kul att vägleda med ny teknik. Det är ett smidigt och rakt sätt att kommunicera. Kanske är detta något som Karriärservice kommer att utveckla under hösten och erbjuda våra studenter på HB.
Chatten är personlig – frågor och svar visas inte för någon annan och detta tycker jag är en förutsättning för att använda denna teknik. Att värna om studentens integritet och det personliga samtalet, även om det är ett samtal i skrift via de nya sociala medierna.