En blogg från Högskolan i Borås

onsdag 17 mars 2010

Gör alla tips och råd till dina egna


Snön har nu äntligen börjat försvinna och våren är på väg och därmed kanske också tankar kring jobb efter examen eller kanske sommarjobb. Du matas säkert ständigt med tips och råd på hur du skall skriva den bästa ansökan, hur du marknadsför dig själv, vad du skall säga och inte säga på en anställningsintervju etc. etc. etc. Listan kan göras lång och om du lyssnar till alla dessa råd och tips är risken stor att det blir över mäktigt, frågorna hopar sig och det blir bara ett virrvarr i hjärnan. Hur skall jag skriva för att lyckas? Jag kommer aldrig få ett jobb. Är jag tillräckligt bra? Vad kan jag egentligen och vilka jobb kan jag söka? Jag kommer aldrig komma på en anställningsintervju och jag kommer absolut inte veta vad jag skall säga.

Detta är tankar och funderingar som jag ofta möter som karriärvägledare och jag tänker att i alla förändringar vi möter så uppstår alltid samma fenomen – frågorna hopar sig och vi vet inte var vi skall hitta svaren. Svaren finns nästan alltid i oss själva men ibland kan du kanske behöva någon att diskutera och ventilera med och någon som lyssnar och hjälper dig att sortera dina tankar.

Det viktigaste är , tycker jag, att du inte kan vara någon annan än dig själva. Du kan inte i ansökningar eller under en intervju spela teater och lossas att du är någon du inte är för det blir inte bra. För om du sedan får jobbet så blir det ju väldigt jobbigt att hela tiden gå in i en roll och ständigt spela teater. Om du ville ha det så vore det ju bättre att du utbildade dig till skådespelare, eller hur?

Vart vill jag nu komma med detta resonemang? Jo, att alla tips och råd som du läser om i tidningar, på bloggar, hemsidor, samt även råd och tips från en karriärvägledare som jag ta dom med en nypa salt. Ta till dig tipsen och råden men gör de till dina egna. Använd det som känns bra och naturligt för dig och som gör att just du känner att det speglar din personlighet och dina värderingar. Det finns inget rätt och fel vad gäller ansökningshandlingar, hur du skall svara på en anställningsintervju. Det finns bara rätt och fel kopplat till dig själv och vad du vill med din framtid. Ha tillit att det finns en plats för alla – ha tålamod och ta nya tag när det känns motigt. Glöm inte heller att mycket är slumpen som gör att vi hamnar där vi gör att ta tillvara på de tillfällena som bjuds på vägen.

Vill du boka samtal med mig för att diskutera din framtid eller kanske få feedback på dina ansökningshandlingar kan du kontakta mig på karriarservice@hb.se.
Lycka till och jag finns här för ER! // Susanne Håkansson