En blogg från Högskolan i Borås

måndag 10 maj 2010

Med våren kommer jobben....


Tänk vad tiden bara flyger förbi! Det var inte så längesedan marken var täckt i snö och allt kändes mörk och dystrert. Men det är ett minne blott för nu kommer våren och med den jobben. Det har bara under den sista månaden hänt något på svensk arbetsmarknad. Varselen börjar klinga ut och fler arbetsgivare aviserar att de behöver arbetskraft och det är kompetent arbetskraft.

Volvo har börjat anställa igen och så också Saab. Skanska kommer att nyanställa 2000 personer inom de närmsta åren. JM AB ringde till mig i förra veckan och behövde anställa byggingenjörer, Proffice och StudentConsulting har aviserat att konjunkturen vänt och de behöver fler konsulter till sina verksamheter. Temp-Team kommer till Högskolan i Borås imorgon och det skall bli spännande och se var de har att erbjuda. "Jobb och studier" som kommer med Göteborgs-posten varje söndag blir bara tjockare och tjockare och fler lediga jobb finns på arbetsförmedlingens Platsbanken. Jag skulle kunna hålla på i evigheter med fler exempel men det får räcka så.

Så från att kanske känna oro för att få ett jobb kommer kanske ambivalensen kring vilket erbjudande skall jag tacka Ja till. Då är det bra att sätta sig ner och börja tänka. Hur ser mina prioriteringar ut, vad är viktigt för mig? Är det lön, möjlighet till utveckling, att slippa pendla, titeln eller få arbeta för min dröm arbetsgivare, arbetstider...listan kan göras lång. Det viktigtaste är att ni själva vet varför och med vilken känsla ni går till jobbet...Vill ni ha någon att diskutera detta med är ni välkomna at boka ett vägledningssamtal - karriarservice@hb.se

Lycka till! Susanne Håkansson